onsdag den 3. februar 2010

En af vores livretter...

Italienske Frikadeller med frisk Tagliatelle
...også kendt som Meat the Balls

4 portioner. Forberedelsestid 20 min.
Tilberedningstid 1 time 15 min.
Du skal bruge:
•Gammelt brød, 2 skiver u skorper
•Mælk til at opbløde brødet
•olivenolie 4 spsk
•1 Lille løg hakket fint
•1 fed hvidløg hakket fint
•hakket magert oksekød 750g.
•parmesanost, frisk revet. ca 1 dl.
•muskatnød friskrevet
•3 dl. tør hvidvin
•2 ds. hakket tomat
•laurbærblade 2
•frisk pasta Tagiatelle
•smør
•salt peber
•basilikum blade til garnering

Opskrift:

Læg brødet i en skål og hæld mælk over, lad det stå.
Hak løg + hvidløg og steg dem bløde i olien.
Bland det hakkede kød med opblødt brød. Kom løg, hvidløg, parmesan, muskatnød, salt og peber i.
Rør farsen godt sammen med hænderne.
Form med fugtige hænder ca. 30 ensartede frikadeller. (som et lille æg i str.)
Frikadellerne brunes i olien - skal ikke steges kun brunes. Læg dem over i et ildfast fad efterhånden som de er færdige.
Hæld tomater og vin på panden, kom laurbærblade salt og peber i. Lad det koge kraftigt i ca. 5 minutter.
Hæld sovsen over frikadellerne og dæk med folie. Steg i en forvarmet ovn 1 time ved 180 gr.

Server et fad med frisk pasta og frikadeller.
Velbekomme

11 kommentarer:

  1. UUUUhhhhmmmm det tror jeg, jeg bliver nød til at prøve i weekenden ; )

    SvarSlet
  2. Uhmm. Hvor ser det lækkert ud. Måske noget jeg skal prøve.

    SvarSlet
  3. Det ser da for lækkert ud! Og det kan da godt være det kun er morgen, men jeg bliver helt sulten. Jeg skal helt sikkert prøve om jeg kan lave det efter.

    Tak fordi du deler opskriften med os;0)
    Knus

    SvarSlet
  4. Den opskrift napper jeg lige til vores nye madplans-projekt...1000 tak ;)

    SvarSlet
  5. Ser rigtig lækkert ud! Også en ag vores favorit retter. Og så har jeg lige skrålet med på Ti AMO!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Skøn musik. En dejlig dag til dig. KNUS

    SvarSlet
  6. Hej -tak for hjælpen...jeg prøver. Jeg tror kun det med linjerne er på din pc, jeg kan ikke se det. Lækker mad!

    SvarSlet
  7. Det lyder superlækkert... Den må jeg vist prøve. Tak :o)

    SvarSlet
  8. Det ser rigtig lækker ud,men jeg tro ikke jeg skal servere det for min årgang 41.

    SvarSlet
  9. Hej LaChris
    Det er lige mad efter mit hoved. Italiensk mad er altid et hit!
    Hyggelig blog du har!
    Hilsner Hanne

    SvarSlet
  10. Mums det ser godt ud...
    Det kissing, vil sige at man sværter to stempler i hver sin farve, og trykker dem mod hinanden. Så tager man hoved stemplet, i mit tilfælde valmue stemplet, og så stempler man på sit karton. Det er lidt indviklet at forklare. Man stempler på et stempel, for så at stemple på sit karton. Det skal være et stmpel ala. valmeu stemplet, da det er det udenom blomsterne der bliver farvet... Nej det lyder godt nok indviklet, men det er det altså ikke.. hihi Hvis det er helt volapyk, så spørger du bare igen...
    Ha' en god aften..

    SvarSlet
  11. De frikadunser kender jeg godt, opskriften var engang i en Dagli'Brugs reklame, hvor der var Italien som ugens tema, laver dem tit, uhms de er go'e !!

    SvarSlet

Hyggelige kommentarer