tirsdag den 18. december 2007

Ølkage


Her får I lige opskriften på Ølkage. Og jo, det har noget med jul at gøre, for der skal nemlig en nisseøl i <:O)
450 g. mørkt farin
1 flaske hvidtøl
500 g. hvedemel
1 tsk. natron
1 tsk. stødt kanel
1 tsk. stødt ingefær
1 tsk. stødt nelliker
(evt. lidt vand)
Det hele røres sammen og bages i en lille bradepande i ca. 35 min. ved 200 grader.
Skæres i halvtykke skiver og med smør på !
Jeg kan huske da jeg fik kagen for første gang. Jeg troede at min mor prøvede at spise mig af med en ordentligt skive rugbrød :O) Ih, hvor blev jeg glædeligt overrasket, da jeg fandt ud af, at det var en velsmagende kage !

8 kommentarer:

  1. Den lyder sjov Christina. Den må jeg prøve en af dagene. Nisseøl skulle jo eftersigende være godt for mælkeproduktionen, så mon ikke jeg kan tage mig et par rundtenommer med god samvittighed:-)

    SvarSlet
  2. Jeg havde helt glemt den kage, det er nok over 20 år siden jeg smagte den sidst. Den må jeg prøve at bage igen.

    SvarSlet
  3. ummmm, den kage er bare såååå mums, jeg har også lavet den :)

    SvarSlet
  4. Uhm lækkert, min opskrift er også blevet væk, så tusind tak.
    Tak for pakken - glæder mig enormt til juleaften...

    SvarSlet
  5. Uhm.. lækker opskrift - fik den meget som lille, men har ikke kunne finde den siden! :-)

    SvarSlet
  6. Dem må nok afprøves ..om ikke denne jul, så den næste ;)

    SvarSlet
  7. Uhhh...dejligt at du gad lægge opskriften ud, den er også allerede kopieret og gemt. Kan se at du kommer den i bradepande, mener absolut at min mormor brugte en brødform, så den satser jeg på lige i første omgang.... ;-)

    Hygge fra Betina

    SvarSlet
  8. Mums den lyder bare rigtig lækker - det skal da helt sikkert prøves en dag!!! Rigtig glædelig Jul

    SvarSlet

Hyggelige kommentarer